Monday, October 19, 2009

جماعة الإخوان تنفي استقالة عاكف ولم تنفي المشادات التي حدثت في المكتب ولم تذكر سبب عدم نشر رسالة المرشد التي قال أنها ستحسم تصعيد العريان

قيادي مقرب من عاكف أقنعه بالتراجع عن الاستقالة شكليا لعدم شق صف الجماعة
حبيب لقناة الجزيرة : عاكف أسند معظم صلاحيته لي وحدث خلاف بين المرشد وأعضاء المكتب
قالت جماعة الإخوان المسلمين في بيان لها أن مهدي عاكف المرشد العام للجماعة لم يقدم استقالته من منصبه كما وأنه حاضر بين إخوانه أعضاء مكتب الإرشاد وقيادات الجماعة ويمارس عمله بشكل معتاد .
وقال البيان أن أعضاء مكتب الإرشاد وقيادات الجماعة استنكروا صدور مثل هذا الخبر حول استقالة المرشد العام رغم نفيه شخصياً في تصريح صحفي تم نشره مساء الأحد على الموقع الرسمي للجماعة – وهو ما نشر في طبعتنا الثانية – وأضاف البيان أن الإخوان يؤكدون اعتزازهم بمرشدهم على رأس مؤسسات الجماعة والتى تعمل وفق نظمها ولوائحها فى ظل القيم الأخلاقية والإيمانية
فيما قال محمد حبيب النائب الأول للمرشد في تصريحات صحفية مكتوبة أن عاكف ما زال هو المرشد العام للجماعة وأنه لم يقدم استقالته وأنه يحظي بحب وتقدير واحترام إخوانه أعضاء مكتب الإرشاد، بل وكل مؤسسات وأفراد الجماعة على امتداد مصر والعالم كله.
وقال حبيب أن عاكف حضر أمس إلى مقر الجماعة والتقى أعضاء مكتب الإرشاد ودار حديث بين الجميع كله مودة وحب وتقدير .
فيما لم ينفي أو يذكر بيان الجماعة أو تصريحات قيادييها ما حدث من مشادات كلامية داخل اجتماع أول أمس مما استدعي عاكف إلي الخروج غاضبا من مقر الجماعة إلي منزله في التجمع الخامس مستدعيا أحد قيادي الجماعة المقربين منه لابلاغه بهذه الاستقالة , في حين أستطاع هذا القيادي أن يجعل عاكف يتراجع عن هذه الاستقالة حفاظا علي وحدة الصف الإخواني من التمزق ولو كان تراجعا شكليا حيث أن ولايته ستنتهي في خلال شهرين أو ثلاثة علي الأكثر
كما لم يسمح أعضاء مكتب الإرشاد بنشر الرسالة التي أعدها عاكف للنشر علي موقع الجماعة وكان قد أبلغ " الدستور " السبت الماضي أن سينشر رسالة تحسم أمر تصعيد العريان وكل الأمور التي أثارت جدلا خلال الفترة الماضية والذي قال في تصريحاته بالتحديد " " سأحدد الموقف النهائي من تصعيد عصام العريان "
كما لم يذكر بيان الجماعة الذي ينفي استقالة عاكف موقف الجماعة النهائي من تصعيد العريان
والمتابع للشأن الإخواني سيلحظ أن رغم تراجع عاكف عن الإستقالة – إن صح – فإنه سيكون في الفترة القادمة مرشدا بلا سلطة أو نفوذ وأن كل الأمور ستنتقل ليد مكتب الإرشاد بقيادة محمد حبيب نائبه الأول كقائما بالأعمال لحين اجراء انتخابات جديدة علي منصب المرشد والمرجح أن يتم تعجيلها قبل نهاية العام لإعلان اسم المرشد الجديد في شهر يناير القادم

تحديث هام

فيما قال الدكتور محمد حبيب النائب الأول للمرشد في حوار مطول مع قناة الجزيرة ستذيعه غدا الثلاثاء أن الأستاذ عاكف قد نقل اليه معظم صلاحيته وأضاف في الحوار الذي أذاعت منه الجزيرة عدد من المقاطع أن خلافا بالفعل حدث بين أعضاء المكتب وعاكف مما دفعه للخروج من الاجتماع واوكل معظم اختصاصاته لحبيب لحين اجراء انتخابات جديدة

44 comments:

  1. اللهم ألطلف بجماعة الأخوان المسلمين أرى الخلافات تدب في كل مكان قبل فترة خلافات مريرة في الاردن وصلت لحد تبادل الاتهامات على صفحات الجرائد واليوم في رأس الهرم اللهم ارحمنا برحمتك .....

    ReplyDelete
  2. انا مستغرب!! انا افهم ان احد اعضاء المكتب يعلن ان المرشد فوض نائبه. انما ان دكتور حبيب يعلن بنفسه انه مفوض!! مش بالعها

    ReplyDelete
  3. يا كواكبى الموضوع كله ازمه شفافيه
    و لولا غياب الشفافيه فى تصريحات مكتب الارشاد مكانش حد قعد يصطاد فى الماء العكر و يكتب كلام ملوش لازمه
    و مكانش طلع عبد المنعم يقول قيادى رفض ذكر اسمه وشوشه فى ودنه و قاله معرفش ايه

    الازمه ازمه شفافيه فعلا و هناك من يستغلها مهنيا لشخصه و لمصلحته اسوأ و ابشع استخدام

    ReplyDelete
  4. كل ده كلام ستات
    من حسن إسلام المرأ تركه مالا يعنيه

    ReplyDelete
  5. مصطفى عزالدينOctober 19, 2009 at 2:49 PM

    معاك يا KIMOOZ في إن جزء من الأزمة سببه غياب الشفافية

    ReplyDelete
  6. بسم الله ماشاء الله يأخ عبدالمنعم نجحت ورجعت المدونة بتاعتك تانى ليهازوار زى زمان وناس بتعلق كتير
    إبسط ياعم ألف مبروك
    بجد أنا أسف ليك ولأسلوبك وللمستوى اللى إنتا وصلت ليه
    سلطة ونفوذ وإنشقاقات وتراشق بالله عليك يأخى وإنت كنت فى يوم من الأيام منتمى للإخوان تنظيميا كان فيه حاجة من المصطلحات دى موجودة عند الإخوان
    أنا أسف إنى دخلت فى نيتك بشكل غير مباشر فى كلماتى الأولى لكنك من شجعنى على ذلك فأنت يأخ عبدالمنعم تخوض فى النوايا وتستنتج ماسيفعل ويقول الشخص فى المستقبل
    من الواضح إن العمل فى مجال الإعلامى بمصر أصبح كله أفات تصيب من ينتمى إليه المجال الإعلامى اللى إنت بتشتغل فيه دلوقتى واللى لولا الإخوان ماكنت عرفته
    والله إنت حالك يرثى له الجبين وشكلك وحش وتبريراتك بايخة
    والله يابنى إنت الخسران بخروجك بره حضن العيلة الكبيرة الجميلة بوحها وبالحب وبالأخوة الجميلة بأشباله وشبابها ورجالها وقيادتها
    جميلة برموزها الأستاذ عاكف ودكتور مرسى ودكتور عصام ودكتور عبدالمنعم
    مفيش حاجة إسمها سلطة ونفوذ في إخوة وحب وتفانى فى خدمة ديننا وبلدنا
    طبعا هتقول عنى إصله إتربى على السمع والطاعة العمياء وقدسية مش عارف إيه
    لكن لازم تعرف إن الإخوان ليهم فضل عليك يجبرك إنك تكون منصف
    مفيش حاجة حلوة خالص فى الإخوان تتكلم عنها خلاص الإخوان وحشين ومبيعملوش حاجة دلوقتى غير إن قيادتهم بيتخانقوا غلى الكراسى
    أخيرا عايزك تفتكر المبادىء الصافية الجميلة اللى علمهالينا الإخوان إحنا عايزين الجنة
    ياريت تكون لسه فاكر إن إحنا بنبتغى وجه الله وفقط بكل أعمالنا ولو إنت شايف إن اللى إنت عمال تتكلم فيه ده صح يبقى ربنا ياعم يجعله فى ميزان أعمالك أمين

    ReplyDelete
  7. طيب ما هو لازم اي جماعة او اي حزب هيبقي في خلاف...اي قرار عشان يتاخد لازم يتناقش ولازم هيبقي فيه اختلاف ف الاراء وف الاخر رأي الشوري ملزم

    ايه بقي لزمتها الضجة دي؟؟يعني عايز توصل لايه يا صاحب التدوينة؟؟

    حصل مشادات ماشي يا عم وبعدين يعني

    فزلكة فارغة...قرفتونا

    ReplyDelete
  8. حباً للعريان .. ودفاعاً عن الإخوان

    يبدوا أن قدر جماعة الإخوان المسلمين أن تبقى دائماً مادة دسمة للإعلام ، يعرض من صادق أخبارها القليل ويُؤلف ويخترع ويُفبرك من كاذب الأخبار عنها الكثير ..
    فعلى مدى أسابيع عدة خلت ومنذ رحيل الأستاذ محمد هلال عضو مكتب الإرشاد ، لم يكن للصحافة أو مواقع الانترنت حديثاً غير تصعيد الدكتور عصام العريان لعضوية مكتب الإرشاد ، والخلافات بين التيار المحافظ الذي يرفض تصعيد العريان والتيار الإصلاحي الذي يدعوا لتصعيده ، وكأن بقاء العريان بعيداً عن عضوية مكتب الإرشاد انتقاصاً من مكانته أو قدحاً في اخوانيته أو تقليلاً من كفاءته ؟!!
    إن القاصي والداني يعرف من هو الدكتور عصام العريان ويعرف حب الإخوان -قادةً وأفراداً - له ، ولا يُتخيل أن يسعى العريان إلي تبوء منصبٍ أو مكانةٍ ، وهو الذي تربي وربّى على أن المناصب تكليفٌ لا تشريفٌ ..
    ألم يسمع هؤلاء لفضيلة المرشد تأكيده مرات ومرات على ترك منصبه بعد فترة إرشاد ٍواحدةٍ ؟!
    ولمّا لم تُفلح اختلاقاتهم هذه في شق الصف الإخواني زادوها كذباً علهم يُفلحون، فمرة يقولون إن المرشد قد اعتكف في بيته مقاطعاً مكتب الإرشاد ، وأخيراً أعلنوا استقالة المرشد ، والمرشد يُؤكد أنه قائم على رأس الجماعة ، ونائبه الأول الدكتور محمد حبيب الذي ادعوا زوراً أنه صار مرشداً ينفي استقالة المرشد ، وحتى الدكتور عبدالحليم قنديل وهو من خارج الإخوان يُؤكد أنه شاهد على كذب شائعة استقالة المرشد ، ورغم كل هذا لا زال الأفاكون يتحدثون عن الخلافات والاستقالات وحروب التيارات داخل مكتب الإرشاد !!
    ويبدوا أن أصحاب هذه الافتراءات قد تأثروا بما رأوا في الحزب الوطني أو غيره من الأحزاب الهشة التي يتصارع قادتها على الزعامة ، ويحسبون - أو إن شئت فقل يتمنون ـ أن الإخوان كذلك ، وهم لا يعلمون أن الأخ من الإخوان يبتعد عن المناصب حتى يُختار لها كارهاً لا راضياً ، ولولا خوفه من التخلي عن الأمانة التى كُلف بها لأبى قبول المنصب ..
    ألم يقرأ هؤلاء ما قاله العريان نفسه من أن ما يحدث فى الصحف وما يتم نشره فاق كل التصورات وأن جماعة الإخوان المسلمين جماعة مؤسسية ولا يوجد بها أحد يسعى إلى مناصب شخصية موضحا أن جماعة الإخوان قامت أول ما قامت على التضحية والعمل للإسلام .
    ألم يقرأ هؤلاء تصريحات النائب الأول الدكتور حبيب عن الأستاذ عاكف التي قال فيها :" أن فضيلة المرشد العام هو الراية التي يستظل بها الإخوان في كل مكان، وأنه حاضر في عقول وقلوب ووجدان الجميع، وأن فضيلته أعز عليهم من أنفسهم، مؤكدًا أن الرابطة التي تجمع الإخوان بمرشدهم أقوى من أن تهزها أعتى العواصف؛ لأنها تمثل أعظم وأقوى الروابط، ألا وهي رابطة العقيدة وأخوة الإيمان، وهذا التاريخ الطويل من البذل والتضحية والعطاء من أجل الإسلام والأمة والأوطان" .
    هل رأيتم أفراداً يقدرون قادتهم ويحترمونهم كما يفعل الإخوان ؟! نبؤني بعلمٍ إن كنتم صادقين !!

    ReplyDelete
  9. مصطفى عزالدينOctober 20, 2009 at 2:11 AM

    كله تمام يا بيه
    البلد كويسة والإخوان كويسة وجماعة ربانية لا يسعى فيها أحد للمناصب ..
    أما حكاية الخلافات دي والاستقالة والتراجع عن الاستقالة وحكاية وجود تيار اصلاحي وتيار تنظيمي محافظ، فكل ده تدليس وكذب.. لأن الإخوان حركة مؤسسية وفيها لائحة معروفة لجميع أفراد الإخوان وتطبق على الجميع.. بدليل وجود 16 عضو في مكتب الإرشاد وليس 21.. أما الكلام المنشور على أنا إخوان وإسلام أون لاين والجزيرة وغيرهم، فهو محض تدليس وعدم مهنية ومؤامرة على الإسلام..
    إننا لا نأخذ أخبارنا إلا من الموقع الطاهر إخوان أون لاين، الذي يقول إن كله تمام يا افندم.. وكله بيحب المرشد.. وكله ربانية..
    عزيزيي.. احنا بقالنا 80 سنة وعندنا ثقة تامة في القيادة الرشيدة المخلصة المؤمنة.. ومش هنصدق غير كده أبدا أبدا أبدا

    ReplyDelete
  10. طب عايز ايه يا مصطفى
    خلاص بقينا جماعه مش ربانيه و تسعى للمناصب و بنحط افخاخ لبعض و كدابين و منافقين
    كده ده اللى عايز توصل ليه

    احنا ليه مش راضيين نفهم ان كل حته فيها الكويس و الوحش
    و ليه مش قادرين نفهم اننا ما زلنا جماعه ربانيه برغم كل ما فيها من ناس بقت سيئه جدا و يجب ان نعترف بهذا

    لكن الحل يا مصطفى مش اننا ننشر غسيلنا على الملأ قدام الناس
    مش الحل انى ما اصدق الاقى خبر وحش عن الجماعه اجرى و انشره
    ده فى مصلحه مين يا مصطفى

    الحل فى اننا نعمل اصلاح داخلى جوه الجماعه ما بينا و بين بعضينا

    لو عايزيين احنا كشباب نوصل صوتنا و رأينا ممكن بنفسنا نروح مكتب الارشاد و تقابل المرشد نفسه و تقوله كل اللى انت عايزه و مظنش هيطردك بره

    لا حول و لا قوه الا بالله
    لا حول و لا قوه الا بالله

    ReplyDelete
  11. مصطفى عزالدينOctober 20, 2009 at 3:34 AM

    لو تلاحظ ان مكتب الارشاد ده هو اللي مش راضي يصعد د.عصام العريان..
    ولو تلاحظ إن المرشد نفسه لم يستطع تصعيد د.عصام بسبب مكتب الإرشاد هذا..
    فكيف أروح لهذا المكتب إذن؟
    لو تلاحظ أن اللائحة يتم تطبيقها أحيانا وتجاهلها أحيانا..

    الشئ الثاني أن الغسيل كده كده بيتنشر .. سواء عند الأمن أو اسلام أون لاين أو الجزيرة أو أنا إخوان أو أيا كان.. والحل ليس في مطالبة الناس بعدم نشر الغسيل لأنه يحدث فتنة.. وإنما الحل في أن يكون هذا الغسيل نظيفا من البداية.


    ملاحظة أخيرة: أنا لم أرى مؤسسة تدعي أنها ديمقراطية وعندها شئ اسمه الثقة! أنا أظن أن الديمقراطية تكون بلائحة وقواعد تطبق على الجميع.. وانتخابات حقيقية.. وتغيير دوري للوجوه..

    خالص تحياتي وتمنياتي بالتوفيق للجميع.

    ReplyDelete
  12. والله باين عليك تستقي اخبارك من امن الدولة او من اى مكان بيدهولك علشان تاخد فلوس والاهم من كده تعمل فرقعة اعلامية علشان ترجع نورك اللى طفى بعدما تنازلت عن مبادئك وافكارك من اجل حفنة اموال أو من اجل شهرة

    ReplyDelete
  13. يا مصطفى

    انا عن نفسى مش عارف ايه اللى بيحصل حاليا فى مكتب الارشاد
    لكن اقسم بالله العظيم انا لو موجود فى مصر كنت رحت لأكبر راس فى محافظتى على اقل تقدير و سألته عن اللى بيحصل و لو مدانيش رد مقنع هروح للى بعده لغايه ما اعرف ايه اللى بيحصل فى جماعتى اللى بنتمى اليها و بحبها

    لكن انت حتى معندكش استعداد تتعب شويه عشان تسأل لكن عندك استعداد تخش على النت و تسوء صوره جماعتك ( بدون قصدك ) اللى المفروض انت منتمى اليها و بتحبها و تكره اى حد يقول عليها كلمه وحشه

    هو راح فين الانتماء و الحب يا ناس
    هو راح فين الحرص على الجماعه و هيبتها وسط الناس

    هو هل معنى ان فى واحد زى أحمد موسى و عبدالله كمال بيكتبوا عن الجماعه اوحش كلام نقوم احنا نعمل زيه و نقول ماهى بايظه بايظه
    اهو ضربوا الاعور على عينه
    ايه التفكير العجيب ده يا اخى

    غسيلنا لن يكون نظيفا الا بنا نحن يا مصطفى
    غسيلنا هيكون نضيف لما احنا بنفسنا ننضفه مش ننشره زى ما هو بقرفه
    غسيلنا هينضف لما نتعب شويه و نوصل صوتنا للى فوقينا عشان احنا معندناش امن دوله هيضربك و انت داخل مكتب محافظتك و لا مكتب الارشاد حتى
    غسيلنا هينضف لما نبطل فلسفه و تنظير و تقعير للأمور و نشتغل بإيدينا و نصلح بجد

    ReplyDelete
  14. سيدى الفاضل والسادة الأفاضل ..
    لا أرى عيباً .. ولا أرى غياباً للشفافيه
    أن يحدث خلافاً تحكمه اللوائح والنظم...وتعمل به مؤسسات الجماعه .. حتى رأسهـا ..فهو نجاح يستحق الإشاده من كل المتابعين ..والإعلاميين ..والمنصفيين
    خاصه فى ظل ماتتعرض له الجماعه من ضغوط وهجمات وتربص .. ولو كان الإخوان بيت زجاجياً لتراجعت مؤسساتهم أمام الضغط الإعلامى الذى طالب بدخول العريان

    لست معترضاً على دخوله .. بل أر أنه شرف للجماعه أن يمثل رجل كهذا فى مكتبها دون التقليل من أى أحد أخـر..
    لكن الفكره فى قوة اللوائح وصرامه القوانين
    يا ساده نحن عندنا لائحه ..عندنا شورى .. عندنا ادب خلاف.. عندنا وسائل إحتجاج محترمه ومعبره ...

    يامنعم .. مش دى ديمقراطيه

    مش دى معناه اننا مش خايفين من حد .. مش خايفين من جهاز اعلام ضخم هيصطاد ويعكر
    مش خايفين من رد فعل القرار على صفوفنا رغم الضربات القويه لمكاتبنا الإداريه
    سيدى.. نحن نثق فى القايده .. نثق فى نوايا هؤلاء الرجال الذين يضحون لدعوتنا بوقتهم وصحتهم وجهدهم ..نث فى نواياهم ,وإن إختلفنا كثيراً أو قليلاً مع أفعالهم...
    والحمد لله على نعمه الإخوان....
    وأنا إخــــوان..

    ReplyDelete
  15. مصطفى عزالدينOctober 20, 2009 at 7:43 PM

    نقلا عن تعليق منشور على اسلام أون لاين
    لواحد يسمي نفسه: مسئول قديم في الإخوان

    كلمات من نور ،جزاكم الله خيرا

    متابع - 2009-10-21 01:32 (GMT)

    مسئول قديم في الإخوان - 2009-10-20 22:30 (GMT)


    إلى الواهمين الذين يريدون أن يروا الدنيا كلها بمنظار وردي:

    ستفيقون إن ظللتم على طريقتكم هذه على أسوأ النتائج!!
    أية قوة في الكذب والتدليس؟ اية قوة في التآمر والالتفاف؟ اية قوة في الإقصاء؟ أية قوة في الكيل بمكيالين؟

    هل تعلم حضرتك أن البند الذي يرفض الدكتور عزت تطبيقه على الدكتور عصام العريان هو نفس البند الذي دخل به عزت نفسه مكتب الإرشاد؟ مفاجأة؟ تحقق بنفسك!

    هل تعلم أن الدكتور عزت صرح بأنه ليست هناك أزمة أصلا؟ ثم صرح بنفسه لبعض من أعرفهم بوجود الأزمة وتفاصيلها؟

    هل تعلم أن الدكتور غزلان صرح بتفاصيل أكثر وأكثر لبعض الإخوان بمنطقته؟ هل تعلم أن الدكتور حبيب مبعد عن المكتب منذ أكثر من شهر؟

    هل تعلم أن المرشد صرح بوجود تيار معادي له في المكتب؟

    يالسذاجة من يقول هذه شفافية ودليل قوة!!

    هل تعلم أن اللائحة أصلا تنص على أن يكون أعضاء المكتب 15 بينما هم الآن وفي هذه اللحظة واحد وعشرون؟
    سؤال أخير: هل تعرف أحدا رأى اللائحة بعيني رأسه على أن تكون اللائحة التي رآها سارية ومعمولا بكل بنودها بلا استثناء؟ أتحدى أي أخ يحلف أنه رأى مثل هذا بعيني رأسه!!

    اللائحة مجرد شيء يفزعون به المعارض وبس يا سيدي.

    فوقوا بقى!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  16. مصطفى

    ممكن تفهمنى انت عاوز توصل لإيه فى الاخر

    طب افترض ان احنا قرينا كلامك بتاع القيادى اللى بيتكسف يقول اسمه ده ( اللى هو هو نفس اللهو الخفى بتاع منعم تقريبا )

    طب بعد ما نصدقه و نفوق من الغيبوبه على حد كلامك نعمل ايه بقى

    كل واحد يفتح مدونه و يفضح الاخوان الكدابين الوحشين اللى القاده بتوعهم طلعوا ناس بيضحكوا علينا عشان نفسهم يخشوا السجن و احنا لأ

    او ممكن نعمل حاجه احلى نسيب بقى الجماعه ديه اللى باظت خلاص و مفهاش امل و يمكن تكون بايظه من الاول و احنا منعرفش ( ما تشوفلنا اى قيادى قديم من اللى مش بيقولوا اسمائهم دول يكشفلنا خراب الجماعه ديه من الاول )

    او نعمل حاجه احلى و احلى
    نرفع عليهم قضايا غش و تدليس

    ها تختار فيهم ايه يا مصطفى
    عايزنا نعمل ايه بقى يا ريت تقولى عشان انا تعبت و الله من التفكير

    صحيح؟؟؟
    انت تحققت من الكلام اللى انت نقلته ده بنفسك قبل ما تنشره و لا هى ثقافه الفورورد العقيمه و خلاص

    ReplyDelete
  17. الشخص اللي اسمه كيموز ده غريب جدا
    كل شوية يقول تحققت حتى بعد ما تأكد كلام كان هو قاعد بيقول انتا تحققت
    منه
    ويبدوا انه مش قادر يتخيل انه الاصنام اللي حاططها بتتكسر وهي صنميات المثالية والوهم اللي عايش فيه ويبدوا انه مش عايز يفوق منه خالص
    فبيحارب بأي طريقة انه يشوف الحقيقية بيفكرني بفيلم ماتركس بالجماعة اللي كانوا بيأخدوا الحباية الزرقاء ياعم نعيش في الوهم احسن ما نشوف الحقيقة

    ReplyDelete
  18. الاخ او الاخت الغير معرف

    انا برضه اللى غريب اوى و عايش فى الوهم

    ربنا يسامحك

    واضح انك مش بتقرى غير اللى انت عايز تقراه
    لو قريت تعليقاتى تانى هتلاقينى قايل اننا جماعه مش مثاليه و ان فينا الحلو و فينا الوحش

    و اعتراضى ليس على اننا نعتقد ان فى حاجه غلط
    لأ فى غلط و غلط كتير كمان
    لكن اعتراضى على طريقه معالجته
    طريقه المعالجه مش بالفضايح و نقل الاخبار التى لم تثبت صحتها بطريقه خبيثه و مسممه
    و لكن بالاصلاح الداخلى و محاوله تجبير الكسر بأنفسنا و لكن طريقه نشر الغسيل الوسخ ديه مش حاجه تفرح يعنى

    انا مش فاهم ايه الاتهامات المتبادله اللى بتحصل ديه

    لا انا قلت ان منعم مع الامن و لا المفروض حد يقول عليا انى متجمد و متخلف و لا افكر

    لماذا تهمنى بنفس ما الجريمه التى تفعلها
    تتهمنى بأننى لا اسمع للرأى المخالف
    و انت نفسك مش قادر تفهم وجهه نظرى المخالفه لرأيك

    شىء عجيب و الله

    ReplyDelete
  19. علينا ان نبحث لماذا رفض كل اعضاء المكتب 16 تصعيد د/ عصام لانهم لايسمحون اساسا بتصعيد احد لة راى مخالف لهم اولدية راى اساسا اومعارض وهذا واضح جدا فى انة لم يكن هناك راى اخر لهم فالعجيب انهم كلهم رفضوا تفسير الائحة التى صعد بعضهم بنفس نقطة الخلاف وهذا مايحدث فى مستويات الجماعة من يكون لة راى اوراى مخالف فلا يتم تصعيدة اساسا

    ReplyDelete
  20. الغريب فى الحكاية كلها هى استنكار قيادات الاخوان لمتابعة الاعلام ومحاولة التعرف على دواخل الحركة
    ليه اذا كانت الحركة ليها الوجود الجامد فى الشارع
    هو احنا مش من حقنا نعرف اه اللى بيحصل جوه الجماعة دى؟
    مش دى عامل مؤرثر برضه فى العملية المؤثرة فى مصر؟

    ReplyDelete
  21. يابنى اتقى الله فى نفسك ودينك يصلح الله دنياك واخراك

    ReplyDelete
  22. بصراحة أنت إنسان هايف جدا لأنك لست من الإخوان ولا تنتمي بصلة بالأخوان ولكن هذه هي حقيقية كل من يريد أن يفضحة الله عبد المنعم أنت تعلم أنك تكتب عن الأخوان حتى تظهر وتكون في الصورة و أنا أعرفك جيدا لن تنجح في أن تحدث صدعاً في الصف فأنت أصغر من ذلك بكثير

    ReplyDelete
  23. لا احد يسمع لك صوت عن التوريث ولا عن جمال مبارك يا راجل خلينا في مستقبل البلد ولا انت مش بتشطر الا على البردعة

    ReplyDelete
  24. احب اقو لك كلمة واحدة الكلاب تعوى والقافلة تسير

    واكيد انت عارف انا اقصد مين بالكلاب

    ReplyDelete
  25. على فكرة الكلاب تعوى والقافلة تسير واظن انت عارف مين الكلاب

    ReplyDelete
  26. لا أدري حقاً ما تعليق كل المدافعين عن الظلاميه هنا علي تصريحات المرشد العام للمصري اليوم و مقال د. عصام العريان أما صاحب تعليق الكلاب تعوي فلا أظن أنك تتحلي لا بأدب الإخوان و لا صفات الإسلام الحميده ! و هذا ليس دفاعاً عن أحد بقدر ما هو دفاع عن حرية الرأي و التعبير حتي مع الخلاف أمام أفراد لا يطيقون حتي خلافاً في الرأي حتي يعتبروا مخاليفهم مجرد كلاب!! مجرد سؤال فضولي هل لو حكم بلادنا أمثال الأخ صاحب التعليق السابق و صارت لهم السلطه و النفوذ ماذا تظنوهم فاعلين بالكلاب التي تخالفهم و تعوي عليهم؟؟!! لا يصلح الإخوان الآن لإصلاح الأمه مالم يصلحوا أنفسهم و ينقوا أفرادهم من الطفيليات التي وردت إليهم

    ReplyDelete
  27. اخ محمد السيد

    اولا من يشتم و يسب لا يستحق اصلا ان نرد عليه لأنك عندما ترد عليه تصنع له قيمه لا يستحقها اصلا

    ثانيا انا بجد محتار جدا مش عارف انت بتنتمى للجماعه و لا مجرد واحد متابع للشأن العام
    هتسألنى محتار ليه
    هقولك عشان انا اعرف ان اى حد بينتمى لكيان ما بيبقى الطبيعى عنده انه لما يسمع خبر مش كويس عن الكيان اللى هو فيه بيحاول يتأكد منه الاول و بيتمنى فى قراره نفسه انه يطلع غلط
    و لو طلع صح بيحاول مينشرش الخبر على قد ما يقدر عشان شكل الكيان اللى هو فيه ميبقاش وحش قدام الناس و بعدين يبدأ يحاول يناقش الموضوع داخليا و يحاول يساعد فى حل المشكله على قد ما يقدر

    ديه وجهه نظرى اللى واضح انها مختلفه عن وجهه نظرك انت و منعم فى ان كل ما يسمع يقال و اننا لا نعمل فى الخفاء و لن اقتنع بهذا ما حييت

    ثانيا عن اى قوى ظلاميه تتحدث
    القوى الظلاميه يا اخى اللى بتبقى عايزه تعمل حاجات غلط لمصالح شخصيه و مأظنش ان ده حاصل فى الوضع الحالى

    و بعدين مقال أ عصام لم يثبت الا وجهه نظرى و سأقولها لك كما قالها كوبى بيست :
    وفى الحقيقة أثبتت هذه الحملة الإعلامية عدة حقائق نلمسها جميعا منذ فترة طويلة وفى مقدمتها:
    • حالة الفراغ التى تشهدها الساحة الإعلامية .
    • أهمية الإخوان المسلمين التى يحاول البعض أن يقلل منها .
    • وجود من ينفخ فى قضايا ليحقق بها أهدافا ما ويقلل من أهمية قضايا أخرى أكثر إلحاحا ليطمس الحقائق حولها .انتهى

    و اخيرا انا لست ضد ان تعبر عن رأيك بأى شكل و فى اى مكان
    و لكنى ضد تشويه الحقائق و نقل الخبر بطريقه مسمومه و غير مهنيه و ان تتهم غيرك بما هو فيك من نبذ الاراء المخالفه لرأيك

    فلا داعى للصيد فى الماء العكر

    ReplyDelete
  28. سؤالي كما هو لم يرد عليه .. هل لو حكم أمثال صاحب الكلاب بلادنا هل سيصلحون أي شئ؟؟ و لك الأسئله التاليه و أجب لو استطعت بالمهنيه و الحرفيه التي عنها تتحدث!! بمهعني آخر دون مراوغه و الرد علي أسئله لم تطرح و شعارات براقه...
    هل من تظاهر مئات المرات لأجل قضية فلسطين - و له الحق - و لم يحرك ساكنا تجاه شأن مصر الداخلي يستحق أن يطالب حتي بحكم مصر؟
    هل من يري أنه في برج عاجي و باقي التاس دونه و يجب أن يقرر ما يسمعون و ما يرون و ما هي الأخبار الهدامه و ما هي الأخبار الصالحه يستحق أن يهاجم الديكتاتوريه و الحكم الفاشي؟
    هل من يحرك الشباب دون أن يكونوا لهم رأي أو فهم أو حتي حرية الرأي و المناقشه يستحق أن يكون حركه لها من الديناميكيه و القدره علي التطور أي نصيب؟
    هل و هل و ألف هل أخري لن تقدر علي إجابتها و لا مسئوليك الكرام فقد فقد العديد القدره علي الحوار و النقاش و اكتفوا بالطاعه و اراحوا انفسهم عناء و مشقة التفكير... و لعل قولك بأني حيرتك إن كنت أنتمي للإخوان أم لا هو ذاته بيت القصيد .. فبحث الإخوان الدائم عن تصنيفات للأشخاص أمامهم لكي يضعوا كلا منهم في قالبه و يفهموا شخصيته هو جزء من عدم القدره علي أستيعاب أن تكون من الإخوان و يكون رأيك علي طرف النقيض و تعبر عنه بحريه حتي لو اختلفت مع الأغلبيه!! هذا ما يسمي حرية الرأي ... و في قول المرشد العام أن كل من انتمي الي الفكره العظيمه فهو من الإخوان و له من المسئوليات مثله مثل المرشد أبلغ الرد لقوم يعون الكلام و يقدرون معانيه

    ReplyDelete
  29. اخى الحبيب محمد السيد اسف للتاخر فى الرد ولكن ما قلته ان الكلاب تعوى والقافة تسير وقصدى ان القافلة هى دعوى الاسلام ودعوة الحق والكلاب هو كل من يقف امامها واو يحاول انا ياخذ صيت او شهرة على حساب جراحها ان كانت جراحها غارة او جراحها ظاهرة نحن نتحث كل هذا عن اعداء القافلة ولكن مابالك من يفعل ذلك هو من المفترض من داخل القافلة فما رايك انت ان كانت الضرب من الخارج فنحن نعرف عدونا ولكن اذا ظهر ضرب من الداخل فما رايك ومتبع معك

    ReplyDelete
  30. اخى الكريم محمد السيد ثانيا انا معك فيما قلت ولكن هل ان ارد عليك ان السلام يحثنا على احترام الاخر واحترام رايه ايما كان وكثير ما كتب على هذا الموضوع وكل على طريقته ولكن نحن نتحدث عنى وعن اى اخ او عن اى انسان ينتمى لفكر معين اعتقد انى انا لو انتمى الى الحزب الوطنى مثلا وخرجت عليه شائعة هل واجبى الان ان احالو بكل الطرق ان استفيد من تلك الشائعة لمصالحى الشخصية او لقولوا اذا كان دة واحد من الحزب بيقول كدة ولكن واجب على ان احاول الدفاع بقدر الامكان لا التشهير

    ولى سؤال هل برايك ما سمعته عن خلافات فى مكتب الارشاد هل هو حاجة كويسة للجماعة ام انها حاجة زميمة يعنى لما تسمع ان فى عضو من الحزب الوطنى ضرب عضو تانى بالجزمة علشان حايترشح امامه ما رايك انا رائ ان ماحدث وما تكلم عنه استاذنا المرشد والاستاذ عصام يرد على كل ماحدث على صفحات الاعلام ودائما وابدا نحن نرحب النقد البناء ولا النقد المسموم واظن دة مش عيب لما يكون فى غلط وحد ينقدنى غير لما مايكونش وهو يالف ويقولك سمعت من قيادى مقرب معنى كدة انك .... وتانى حاجة تانية مستفزة ان المرشد لجا الى جريدة الدستور لينشر رسالة تحسم أمر تصعيد العريان وكل الأمور التي أثارت جدلا خلال الفترة الماضية بالله عليك هل هذا كلام يعقل اللهم ثبتنا على طاعتك

    وبالنسبة لسوال هل من خرج فى مظاهرات ولم يتحرك ساكنا لما يحدث فى مصر

    اخى الاخوان يسعون فى كل مكان به فساد هنا تجد مثات الاستجوابات فى مجلس الشعب عن الفساد والغلاء وتجد الاخوان فى يقيمون معارض للسلع لرفع المعاناة ولو بالقليل اما اخواننا فى فلسطين فلم يجدوا من يدافع عنهم فوجب علينا الدفاع عنهم وليس علينا فقط بل كل من قال لا اله الا الله

    جزيتم خيرا ونا عودة

    ReplyDelete
  31. محمد السيد

    شاطر أوى
    تصدق خليتنى اقف قدام اسألتك عاجز عن الاجابه من كتر ما هى صعبه
    معلش اصل انا من ضمن الظلاميين متحجرى الفكر فى الجماعه فمش بنقدر نشوف الامور زى ما حضرتك بتشوفهابنظرتك البعيده المدى

    اخ رامى سوفت

    لا تبرر خطأك
    انت شتمت الاخ منعم و هو مهما فعل لا يمكن ان يكون الرد عليه بالسب
    هذا يضعف موقفك و لا يقويه ابدا

    ReplyDelete
  32. اخى KIMOOOZ انا لا ابرر موقفى ولكن اوضح ردى ومعنى كلامك انه من ..............؟

    ReplyDelete
  33. أيها الأحبة فى الله قد نتفق وقد نختلف فى وجهات النظر حول بعض الأحداث والمواقف وما يحدث على الساحة اليوم للإخوان وما يقال عنهم أرى أنه مخطط لمحاربة الإخوان على وجودهم لا على تصرفاتهم بل ومحاربة كل جماعة أو حركة أوحزبا بل ودولا إذا رفعت راية المقاومة لإصحاب المشروع الصهيوأمريكى وللأسف انزلق الكثير من حكامنا إن لم يكونوا كلهم وأصبحوا أداة قمع لكل مقاوم00
    أخى وحبيبى أ/عبد المنعم محمود
    لم أخرج بعيدا عن الموضوع إنما أردت أن أضع المشهد على الساحة العالمية داخل بروازه وإطاره الصحيح ودعنى أقرر أنه ما من جماعة أوحزبا أو نظاما إلا ولهم بعض الأخطاء فى التصرفات والحركة لا سيما أصحاب المسؤوليات الجسام فجل من لا يخطئ والذين يتعاملون مع الحدث كل يتناوله حسب مشربه وهواه فمتلقف يتلقفه ويحسن الظن يلفت النظر لما وقعت من أخطاء ولو كان مخالفا لكنه مقاوما ليشد من عضد المقاومة ويقوى شوكتها ،،ومتنمر ينتظر الزلل إن حدث ليشهر سلاحه وكل ما أوتى من معاول هدم لتحقيق مأربه ،، وصنف ثالث ربما بحسن نية أو عدم وضوح الرؤيةوهو مقاوم دون أن يشعر ينزلق ليكون أداة هدم يفرح به المتنمرون ،،
    ألأحبة الكرام يرى البعض ما حدث شرا بل أراه خيرا لدعوة الإخوان تلك الدعوة الربانية التى لا يبغى أبناؤها إلا وجه الله تبارك وتعالى ،،
    وارجوا من كل الذين يقاومون المشروع الصهيوأمريكى وأذيالهم وأعوانهم فى منطقتنا أن يكونوا من الصنف الأول ورحم الله وقف حائلا بين الفتنة وكتيبة المقاومينن،، فما أحوجنا للم الشمل وإذا ما توضأ عدونا بالدم وجب علينا أن نصتف لنصلى جماعة ولكم حبى0000000
    يسرى بيومى عضو مجلس الشعب وعضو الكتلة البرلمانية للإخوان المسلمين

    ReplyDelete
  34. أيها الأحبة فى الله قد نتفق وقد نختلف فى وجهات النظر حول بعض الأحداث والمواقف وما يحدث على الساحة اليوم للإخوان وما يقال عنهم أرى أنه مخطط لمحاربة الإخوان على وجودهم لا على تصرفاتهم بل ومحاربة كل جماعة أو حركة أوحزبا بل ودولا إذا رفعت راية المقاومة لإصحاب المشروع الصهيوأمريكى وللأسف انزلق الكثير من حكامنا إن لم يكونوا كلهم وأصبحوا أداة قمع لكل مقاوم00
    أخى وحبيبى أ/عبد المنعم محمود
    لم أخرج بعيدا عن الموضوع إنما أردت أن أضع المشهد على الساحة العالمية داخل بروازه وإطاره الصحيح ودعنى أقرر أنه ما من جماعة أوحزبا أو نظاما إلا ولهم بعض الأخطاء فى التصرفات والحركة لا سيما أصحاب المسؤوليات الجسام فجل من لا يخطئ والذين يتعاملون مع الحدث كل يتناوله حسب مشربه وهواه فمتلقف يتلقفه ويحسن الظن يلفت النظر لما وقعت من أخطاء ولو كان مخالفا لكنه مقاوما ليشد من عضد المقاومة ويقوى شوكتها ،،ومتنمر ينتظر الزلل إن حدث ليشهر سلاحه وكل ما أوتى من معاول هدم لتحقيق مأربه ،، وصنف ثالث ربما بحسن نية أو عدم وضوح الرؤيةوهو مقاوم دون أن يشعر ينزلق ليكون أداة هدم يفرح به المتنمرون ،،
    ألأحبة الكرام يرى البعض ما حدث شرا بل أراه خيرا لدعوة الإخوان تلك الدعوة الربانية التى لا يبغى أبناؤها إلا وجه الله تبارك وتعالى ،،
    وارجوا من كل الذين يقاومون المشروع الصهيوأمريكى وأذيالهم وأعوانهم فى منطقتنا أن يكونوا من الصنف الأول ورحم الله وقف حائلا بين الفتنة وكتيبة المقاومينن،، فما أحوجنا للم الشمل وإذا ما توضأ عدونا بالدم وجب علينا أن نصتف لنصلى جماعة ولكم حبى0000000
    يسرى بيومى عضو مجلس الشعب وعضو الكتلة البرلمانية للإخوان المسلمين

    ReplyDelete
  35. الأخ رامي .. قد يكون الإعتذار عن الخطأ خير من تبريره
    Kimooz: هل هذا كل ما لديك :) سخريه و استهزاء بمن قد يكون عمره ضعف عمرك و حتي بلغة عربيه ركيكه إن دلت علي شئ فهي تدل علي ضعف نظامنا التعليمي و ضعف التربيه الإيمانيه عند الإخوان حالياً و أيضاً عدم إلتزام بشعار القرآن دستورنا ! لكي لا تجيد التعبير بلغة القرآن الفصحي و تلجأ لعامية غريبه لا تصلح لمدافع عن التنوير كما تقول... أخي راجع نفسك
    أستاذ يسري بيومي مداخلتك تدل علي أنه ما زال في الإخوان من يري فائدة و جدوي للحوار و لكن أستميحك عذراً بأن ما قلته ذكرني بشعارات الحقبة الناصريه و أم لا صوت يعلو فوق صوت المعركه و أن نتحد أمام الهجمة الحاليه ثم بعدها نحل مشاكلناالداخليه هو أقرب ما يكون لتجربة أفغانستان و هي ليست عنا ببعيد ... فقد نحي الأخوة خلافاتهم حتي ردوا العدوان لتط خلافتهم علي صورة صراع دامي عنيف!!

    ReplyDelete
  36. Kimooz: رسالة اليك اخي
    لاتتعب قلبك مع هؤلاء السفهاء ومع صاحب هذة المدونة فلا حياة لمن تنادي ولو كان يوجد خلاف في مكتب الارشاد فما بالكم ايها السفهاء بالمكتب ايهمكم امر الاخوان ام هيا شماتة وتفاهة اظن ان هذا تخلف فقد اخذت هذ القضية حجم اكبر من حجمها فنحن نعمل لخدمة الاسلام وقضيتنا القدس يجب ان نلتفت حولة فعبدالمنعم باع القضية منذ فترة كبيرة واعلم ان عبدالمنعم ضحي كثيير من معتقل الي اخر ولكن هذا هو الاسلام يجب ان تضحي وتصبر ولكنك لن تصبر فمعني هذا انك كنت تبحث عن مصالحك الشحصية وها انت اخذتها في اسلام اون لاين والدستور وقناة الحوار وغير فمبارك عليك الدنيا

    ReplyDelete
  37. اخ محمد السيد
    نعم هذا هو كل ما لدى لك
    أنت من بدأت بالاستهزاء بى و السخريه منى و الرد من جنس الكلام
    اليس انت الذى قلت
    و لك الأسئله التاليه و أجب لو استطعت بالمهنيه و الحرفيه التي عنها تتحدث!! بمهعني آخر دون مراوغه و الرد علي أسئله لم تطرح و شعارات براقه...

    انت اتهمنتنى بما لم افعله
    و انت الذى تسأل اسئله ليس لها علاقه بموضوع الكلام
    ما دخل كل اسئلتك بخبر استقاله المرشد
    الست تصطاد فى الماء العكر كذلك

    يا سيدى الحوار يجدى مع من يريد الحوار ليصل لنتيجه و ليس مع من يطرح اسئله كل الغرض منها اثاره جدل لا نهائى

    و سامحنى لن ارد عليك مره اخرى لا هنا و لا فى اى مقال اخر حتى تغير من اسلوبك فى تصيد الاخطاء التافهه من نوعيه انت بتتكلم بالعاميه و سايب الفصحى
    ده كلام يا راجل يطلع من واحد عايز حوار
    هى هتفرق بنتكلم ازاى
    ده دليل انك عايز تجادل و خلاص

    سلام

    ReplyDelete
  38. يا اخ كريم مصطفى

    لا يجوز السب وحتى لو اختلف الاخر معاك الى ابعد الحدود و لا يجوز ايضا المساس بنيه اى احد ما دام لم يصرح هو نفسه بذلك مهاما اختلف معك

    سامحنى فالنصيحه على الملأ و لكن الخطأ أيضا على الملأ

    ReplyDelete
  39. يا اخ كريم مصطفى

    لا يجوز السب وحتى لو اختلف الاخر معاك الى ابعد الحدود و لا يجوز ايضا المساس بنيه اى احد ما دام لم يصرح هو نفسه بذلك مهاما اختلف معك

    سامحنى فالنصيحه على الملأ و لكن الخطأ أيضا على الملأ

    ReplyDelete
  40. هذه هي أخلاق الجيل الحالي من المنتمين للإخوان المسلمين!!
    لك الله يا مصر....

    ReplyDelete
  41. اخى محمد

    هذه هي أخلاق الجيل الحالي من المنتمين للإخوان المسلمين!!
    لك الله يا مصر....

    وهى الدفاع عن الحق والوقوف اما الفساد فى كل مكان

    والحمد لله لسنا كاخرين انتهى تصفحى لهذه الصفحات ورائ ان ترد على نفسك انت او ترد بالمن على من يكتب هنا

    ReplyDelete
  42. ممكن يا منعم نبطل بأة الزوبعة الفاضية دى
    يا أخى الدنيا بتغرق واحنا لسة بندقق في عيوب الاخوان
    الاسلام بيختفى من مصر سنة ورا سنة
    والكبت بأة أمر طبيعى عند الناس واحنا لسة عمالين ندلع ونفبرك وننقل كلام من مصادر خفية مطلعة

    لو سمحتلى فى سؤال
    رد عليه
    مين اللى هيقرا الدستور وللا مدونتك وللا أي مقال لكاتب كبير أو او
    مجتمع النخب المثقفة والرفاهية السياسية ... كام مليون واحد هيقرا الكلام دا
    من صفات المنافقين ( بدون تجريح والله شهيد على نيتى لكنه نصح ) أنهم إذا رأوا أمرا من الخوف أو السوء ازاعوا به ونشروه وتوووووووووت
    لكن المصلحين فعلا ... بينصحوا فى الخفاء .. إلا إذا كنت بتعتقد إن الاخوان جماعة مفسدة وهتدمر الشعب ... ساعتها حذر الناس منهم
    تقدر تقولى انت أو أى حد يتفلسف على مدونته وبيعلق على اللايحة وأخلاق الأعضاء فى المكتب والأفلام الفارغة دى ... الكلام دا مين المستهدف بيه ...
    شباب الاخوان اللى علمهم قليل ... دى رسالة ليهم إنهم يسيبوا الاخوان زى ما انت عملت .. مع احترامى الكامل لرأيك
    ورسالة للى بيفكر يكون واحد من الاخوان إنه يتراجع قبل اما يقع فى أوحال وخلافات من الدكتاتورية والاستعباد
    وللا ايه المقصود ... لو الاصلاح .. (مع انى مصمم ان مفيش أى شئ فاسد ... والخلاف أكبر دليل على الصحة) .. يبقى دى مش سكته
    وأخيرا
    أنا مرة صحفى أمريكى عمل معايا لقاء

    وقعد يسألنى عن خلافات الاخوان والمطاوى والسكاكين اللى يضربوا بيها بعض ومش عارف المحافظين والقدم ووكلاء والوزارة .. فطبع زى أى حد فاهم الاخوان أو من الاخوان بجد .. قلت ان الكلام دا كلام جرايد بتاع ناس دماغها فاضية عايزة تبيع كام عدد زيادة..
    فقام اتعصب أوى وقالى ... انت تقدر تروح للمرشد بنفسك وتقول رأيك ...
    فقمن قايله لا ماقدرش ... فابتسم أوى وقالى بخبث .. واااااى .. يعنى ليييييه .. فقمت قلتله .. عشان انا لما رحت جنازة المرشد السابق الأمن اعتقلونى ... أقوم اتهبل واروح للمرشد الصاحى .. لا ياعم الله الغنى ....


    أخيرا بأة وانا آسف عن أى حاجة ممكن تزعل أى حد
    أنا قصدى إنه عيب أوى نقعد نجلد فى بعض واحنا عندنا معركة واحدة ضد عدو واحد بيدمر كل شء فى حياتنا
    ما تيجى يامنعم نحط ايدينا فى ايد بعض عشان نبنى دولة اسلامية تحافظ على الدنيا من الصهاينة والامريكان وتحافظ على زوجاتنا وبناتنا واخواتنا وولادنا ...
    وبعدها ياسيدى ابقى العن سلسفين اللى جابو دكتاتورية الجماعات والحزاب داخل بوتقه للا محدو المستخبى فى سبر غور النفس البشرية ..

    تقبلنى بصدر رحب
    أخوك
    مصطفى عزب

    ReplyDelete
  43. اخي محمد السيد أن لم أقل أن الوقت وقت الوقوف وفقط امام الفساد والظلم والهجمة الصهيوأمريكية فلا بد من المراجعةوالتصويب بل والأخذ على يد المخطئ إذا استدعى الأمر ولكن فى ظل النيات الحسنة والنقد البناء وأتلاف الصفوف وتراصهاأثناءالمواجهة وأعتذر لحضرتك إذا قلت شتلن بين الحالة المصرية والأفغانية وارجع إلى دراسة الحالتين بعمق ولك حبى يسرى بيومى

    ReplyDelete
  44. لا يوجد أى تفكير فى تعديل اللائحة الداخلية،November 10, 2009 at 12:29 AM

    أعلنت جماعة الإخوان المسلمين رفضها التام تعديل لائحة مكتب الإرشاد الداخلية، وذلك على خلفية عدد من المطالبات من داخل الجماعة بضرورة تعديل اللائحة قبل انتخابات المكتب لضمان دخول أعضاء يمثلون المرأة والشباب.

    وقال الشيخ محمد عبدالله الخطيب، عضو مكتب الإرشاد ومفتى الجماعة، لـ«المصرى اليوم»: «لا يوجد أى تفكير فى تعديل اللائحة الداخلية، وسوف نقوم بتحويل كل من طالب بتعديلها للتحقيق تمهيداً لإيقاف وتجميد هؤلاء عن العمل داخل التنظيم».

    واصفاً المطالبة بأن يشمل التعديل المقترح دخول المرأة والشباب بالمستحيل، قائلاً: «مستحيل أن نقبل مثل هذه الاقتراحات والجماعة ترفض ذلك شكلاً وموضوعاً، والحديث عن ضرورة تمثيل المرأة داخل مكتب الإرشاد كلام فارغ لا يُرد عليه».

    وأضاف الخطيب: «الجماعة لها سياسة عليا فى عدم إشراك المرأة فى العمل التنظيمى خوفاً عليها ومنها، والمرأة لا تصلح لكل الأعمال».

    وأرجع الدكتور عبدالحميد الغزالى، المستشار السياسى للمرشد العام، السبب وراء رفض تمثيل المرأة داخل مكتب الإرشاد إلى الخوف من المضايقات الأمنية التى تصيبها كما تصيب الإخوان الرجال.

    والشباب ممثلون داخل مكتب الإرشاد مثل الدكتور محمد على بشر والمهندس خيرت الشاطر والمهندس سعد الحسينى، نافياً أن تكون هناك نية لتغيير اللائحة الداخلية للجماعة فى الوقت الحالى.

    وأضاف: «تغيير اللائحة لابد أن يصحبه حدث كبير يحتاج إلى الإقدام على تلك الخطوة»، معتبراً أن المطالبة بتعديل اللائحة لتمثيل المرأة والشباب ليس حدثا يحتاج إلى التغيير.

    نافياً وجود أى لجنة قائمة بذاتها لتعديل اللائحة الداخلية، وقال: «يحدث ذلك عن طريق مجلس شورى الجماعة الذى بدوره يختار أشخاص لجنة متغيرة تتولى الإشراف على هذا التعديل». ووصف الغزالى المطالبين بتغيير اللائحة بأنهم غير مدركين لحساسية عمل مكتب الإرشاد ومجلس الشورى وسط المضايقات الأمنية التى تحاصر الجماعة منذ نشأتها عام ١٩٢٨.

    وقال: «إن عمل الأعضاء داخل مكتب الإرشاد يحتاج إلى خبرة وعقليات تفهم جيداً طبيعة العمل التنظيمى وتكون لها خبرة بالتعامل مع الواقع المجتمعى والتيارات السياسية المختلفة، وتكون قد وصلت إلى مستوى تأهيلى يدفع بها لهذا المنصب».

    ReplyDelete

abdoumonem@gmail.com